УМОВИ ДОСТУПНОСТІ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ДЛЯ НАВЧАННЯ

ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

У ЗАКОНІ УКРАЇНИ   «ПРО ОСВІТУ» від 05.09.2017 року №2145-VІІІ, який  набрав чинності  з 28.09.2017 року,  в Статті 19 « Освіта осіб з особливими освітніми потребами»  відзначено :

1. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.

2. Держава забезпечує підготовку фахівців для роботи з особами з особливими освітніми потребами на всіх рівнях освіти.

3. Особам з особливими освітніми потребами освіта надається нарівні з іншими особами, у тому числі шляхом створення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та забезпечення розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби таких осіб, визначені в індивідуальній програмі розвитку.

4. Для навчання, професійної підготовки або перепідготовки осіб з особливими освітніми потребами застосовуються види та форми здобуття освіти, що враховують їхні потреби та індивідуальні можливості.

5. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти створюють умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами шляхом забезпечення розумного пристосування та універсального дизайну.

6. Навчання та виховання осіб з особливими освітніми потребами, зокрема тими, що спричинені порушенням розвитку та інвалідністю, у закладах дошкільної, позашкільної та середньої освіти здійснюються за рахунок коштів освітніх субвенцій, державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.

7. Зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів освіти, переведення з одного типу закладу до іншого та відрахування таких осіб здійснюються у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

8. Категорії осіб з особливими освітніми потребами визначаються актами Кабінету Міністрів України.

 

 У Стаття  20 «Інклюзивне навчання»  вказано:

1. Заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків така група або клас утворюється в обов’язковому порядку.

2. Заклади освіти зі спеціальними та інклюзивними групами і класами створюють умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.

3. Особи з порушеннями фізичного, психічного, інтелектуального розвитку і сенсорними порушеннями забезпечуються у закладах освіти допоміжними засобами для навчання.

4. Особам з особливими освітніми потребами надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Психолого-педагогічні послуги – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального захисту, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.

Корекційно-розвиткові послуги (допомога) – це комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.

5. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри з метою забезпечення реалізації права на освіту та психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами.

Психолого-педагогічний супровід – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку.

6. Будівлі, споруди і приміщення закладів освіти повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.

7. Проектування, будівництво та реконструкція будівель, споруд, приміщень закладів освіти здійснюються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.

        У гімназії села Мишлятичі  Шегинівської сільської  ради  Львівської області створені сприятливі умови для навчання дітей з особливими освітніми потребами, а саме :

       заклад повністю забезпечений необхідними навчальними площами;

       є у наявності  пандус ;

       східці для організації безпечного переміщення дітей обладнані поручнями;

       виконано капітальний ремонт туалетів на І поверсі ;

       виконано поточний ремонт класних кімнат.

     Шкільне середовище є доступним і безпечним для всіх учасників освітнього процесу, забезпечує їх право на  навчання та розвиток у загальноосвітньому просторі. Доступними є як прибудинкова територія так і приміщення всередині будівлі гімназії (коридори, сходи, класні кімнати, актова зала, бібліотека, кабінети, в яких проводяться корекційно-розвиткові заняття, а також спортивні майданчики, їдальня і кабінети адміністрації гімназії).

        Заклад співпрацює з комунальним закладом  « Інклюзивно-ресурсний центр Шегинівської сільської ради,  де можуть отримати консультації  педагогічні працівники з питань роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, батьки та учні.

    Для дітей з особливими освітніми потребами є можливість отримати додаткові освітні послуги - індивідуальні корекційно-розвиткові заняття  практичного психолога, вчителя-сурдопедагога та вчителя - реабілітолога.

 З огляду на особливості психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, у закладі  вирішуються  специфічні завдання,  впроваджуються  особистісно орієнтовані програми навчання  й реабілітації  за індивідуальним та диференційованим підходом, використовується навчально-реабілітаційне пристосування, враховуючи особливості   розвитку дітей, що  допомагає  їм  сприймати навчальний матеріал і світ загалом.

      Приміщення закладу має  природне освітлення, враховано використання кольорів, розташування меблів і обладнання відповідно до санітарних вимог. У  закладі  дотримується  тепловий режим. Працює харчоблок. Забезпечується регулярність вологого прибирання, використання всіх видів провітрювання.

    Територія, будівлі, приміщення належно художньо-естетично оформлені.

Заклад повністю забезпечений необхідними навчальними площами.

 

      Шкільна та пришкільна території підтримуються в належному стані.